معلمان به مثابه گنجینه هایی از انباشت تجربیات سی ساله نقشی بی نظیر در ثبت وماندگاری تاریخ شفاهی دارند. داشتهها و دیدهها و شنیدهها و تجربیاتمان را کنسرو کنیم و برای بعدیها بگذاریم، به مثابه یک پایاننامه و رساله.
چه کسی بهتر از خودمان می تواند تجربهی سی سالهی ما را ثبت کند. از نتایج این عمل حفظ و صیانت از هویت است؛ از هویت فردی گرفته تا هویت ملی .
بخصوص اینکه الآن ما داریم شرایط گذار و شتابانی را سپری میکنیم و برای جلوگیری از شکاف نسلی نیاز داریم که ارتباطات نسلی راشکل بدهیم.
نیاز داریم که داشتههای پدربزرگها و مادربزرگها هم ثبت و ضبط شود. بی شک کمک معلمان در این زمینه تحولی بزرگ را رقم خواهد زد. در بعضی مدارس دنیا این مساله جدی گرفته شده است و دانش آموزان به عنوان یک کار درسی موظف هستند خاطرات شفاهی معمرین و بزرگترهای فامیل را جمعآوری کنند. به واسطه این آموزشها و سرمایهگذاریها «حافظه تاریخیمان» حفظ و حراست میشود.
دانش آموزان خاطرات شفاهی معمرین و بزرگترهای فامیل را جمعآوری کنند
داشتههای پدربزرگها و مادربزرگها هم ثبت و ضبط شود
معلمان خود یک منبع تایخ شفاهی هستند-- تاریخ شفاهی معلمان
بعضی از محورها و موضوعات مغفول مانده پروژههای تاریخ شفاهی
کوکتل مولوتف
وسایل نقلیه
ارسال دام زنده
کمکهای نماز جمعه
کمیته امداد
چاپ و تکثیر اعلامیه امام خمینی ره
آش و شوله زرد
روضه های خانگی
نخود وکشمش
بیسیم چی و جعبه های مهمات
انواع عکس های امام خمینی
انواع نامه های ارسالی به جبهه
وصیت نامه ها
دفترچه خاطرات آشپزها در دفاع مقدس
ظرفشور ها و اشپزخانه ها
ساخت کمپوت و کنسرو
چایریزها
حمام های جبهه
نانوایی صحرایی
والر
پوتین
امدادگرها
خیاطی خانم واقا
شاعر و نویسنده انقلاب و دفاع مقدس
لباس شورها
چادر
پیرزن بوشهری و دعا و ختم قران و حدیث کسا و...
بحث لجستیکی " پشتیبانی و آماد" جنگ
شهدای نویسنده
شهدای معلم
شهدای خطاط
شهدای نقاش