معلمان به مثابه گنجینه هایی از انباشت تجربیات سی ساله نقشی بی نظیر در ثبت وماندگاری تاریخ  شفاهی دارند. داشته‌ها و دیده‌ها و شنیده‌ها و تجربیاتمان را کنسرو کنیم و برای بعدی‌ها بگذاریم، به مثابه یک پایان‌نامه و رساله.

چه کسی بهتر از خودمان می تواند تجربه‌ی سی ساله‌ی ما را ثبت کند.  از نتایج این عمل حفظ و صیانت از هویت است؛ از هویت فردی گرفته تا هویت ملی .

بخصوص اینکه الآن ما داریم شرایط گذار و شتابانی را سپری می‌کنیم و برای جلوگیری از شکاف نسلی نیاز داریم که ارتباطات نسلی راشکل بدهیم.

 نیاز داریم که داشته‌های پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم ثبت و ضبط شود. بی شک کمک معلمان در این زمینه تحولی بزرگ را رقم خواهد زد. در بعضی مدارس دنیا این مساله جدی گرفته شده است و دانش آموزان به عنوان یک کار درسی موظف هستند خاطرات شفاهی معمرین و بزرگترهای فامیل را جمع‌آوری کنند. به واسطه این آموزش‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها «حافظه تاریخیمان» حفظ و حراست می‌شود.

 

 

دانش آموزان خاطرات شفاهی معمرین و بزرگترهای فامیل را جمع‌آوری کنند

داشته‌های پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم ثبت و ضبط شود

معلمان خود یک منبع تایخ شفاهی هستند-- تاریخ شفاهی معلمان

بعضی از محورها و موضوعات  مغفول مانده پروژه‌های تاریخ شفاهی

کوکتل مولوتف 
وسایل نقلیه 
ارسال دام زنده 
کمکهای نماز جمعه 
کمیته امداد   

 چاپ و تکثیر اعلامیه امام خمینی ره 
آش و شوله زرد

روضه های خانگی 
نخود وکشمش   

 بیسیم چی و جعبه های مهمات 
انواع عکس های امام خمینی

انواع نامه های ارسالی به جبهه 
وصیت نامه ها  

 دفترچه خاطرات     آشپزها در دفاع مقدس   

 ظرفشور ها و اشپزخانه ها 
ساخت کمپوت و کنسرو  

  چایریزها   

 حمام های جبهه  

 نانوایی صحرایی 

  والر 
پوتین   

 امدادگرها   

 خیاطی  خانم واقا 
شاعر و نویسنده انقلاب و دفاع مقدس 
لباس شورها   

چادر    

پیرزن بوشهری و دعا و ختم قران و حدیث کسا و...

بحث لجستیکی " پشتیبانی و آماد" جنگ
شهدای نویسنده 
شهدای معلم 
شهدای خطاط 
شهدای نقاش