زندگینامه:                                          

                 مرحوم حجةالسلام حاج شیخ ذبیح ا... موذن فروتقه

                                   (1389-1310ه ش)                                                                 

مرحوم حاج شیخ ذبیح اله موذن فرزند محمد اسماعیل  در سال   1310 هجری شمسی در روستای فروتقه از توابع بخش مرکزی شهرستان کاشمر در خانواده ای متدین و مذهبی بدنیا آمد . از سن 5 سالگی در محضر پدر شروع به یادگیری قرآن کرد ودر کنار تحصیل به کار قالیبافی وکمک به پدر پرداخت .در سن 16 سالگی از نعمت پدر محروم شده وبار سنگین ناشی از اداره زندگی مادر ، خواهر وبرادر کوچکتر از خود را برعهده گرفت.

بدلیل مشکلات زندگی  کمی دیرتر از معمول و درحدود  سن 20 سالگی وارد مدرسه حاج السلطان کاشمر شد ودر طول دوران تحصیل از محضر اساتید فاضل آن زمان همچون : حاج شیخ محمد حسن مدرسی ،
آقا سید محمد علی قدس ،حاج آقا سیبوه یزرگ ،حضرت آیت ا... امامی (ره)،آقای حاج شیخ کاظم سعیدی ، حاج آقای نور ،حاج آقای انوار ،حاج آقای اشراقی و دیگر بزرگواران کسب علم و فیض نموده ودر این مسیر با شخصیت برجسته حوزه علمیه شهرستان کاشمر مفسر کبیر قرآن حضرت ایت ا... سعیدی (ره) آشنایی و ارادت خاصی پیدا کرد که این امر تا پایان عمر ایشان هم ادامه داشت.

در دوران جوانی در روستای فروتقه  اقدام به راه اندازی مکتب خانه کرده وبه آموزش قرآن جهت نوجوانان روستا پرداخت که این کار نقش زیادی در باسواد شدن  نوجوانان داشت. در سال 1335برای اولین بار برای زیارت امام حسین (ع) به کربلای معلی مشرف شد.

در سال 1338 بعد از اینکه تا حدود زیادی به خانواده تحت تکفل خود سر وسامان داد با صبیه مرحوم حجةالسلام آقای شیخ محمد ماد حی که از روحانیون قدیمی  و معتمد روستا بود ازدواج کرده و جهت اقامت و فعالیت مذهبی از روستای فروتفه به شهر کاشمر مهاجرت نمود . حاصل این ازدواج 3 پسر و یک دختر می باشد.همزمان با ادامه تحصیل در مدرسه حاج سلطان به کار منبر و وعظ و خطابه هم می پرداخت.

در دوران نظام ستم شاهی با توجه به اعتقادات عمیق خود علی رغم دعوت ایشان به مجالس منتسب به دربار جواب منفی داده و حتی یک بار هم شرکت نکرد.با شروع مبارزات انقلاب اسلامی به همراه سایر اقشار در کلیه راهپیمایی های شهرستان کاشمر علیه رژیم پهلوی شرکت فعال داشته و حتی در امر نگهبانی محله با همسایه ها مشارکت داشت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با شروع کار شوراهای محلی مسئولیت شورای منطقه 9 کاشمر را به عهده گرفته و به بررسی مشکلات و توزیع کالاهای تعاونی که در اختیار شوراهای وقت قرار می گرفت در بین خانواده ها می پرداخت.

ایشان طی چندین سفر به عنوان روحانی کاروان و مسافر به سرزمین وحی و سوریه و کربلا انجام وظیفه می کرد.همچنین چندین سال در ماههای رمضان و محرم و صفر به عنوان مبلغ به مناطق مختلف از جمله شهرستان آمل اعزام شد.

ایشان عمری را به ترویج وتبلیغ و تبیین احکام اسلام ،شرکت مستمر در مراسم مذهبی از جمله نماز جمعه ، برگزاری مجالس وعظ و خطابه ، ،قرائت خطبه در مراسم تشییع و ترحیم ،تقید به حضور در نماز جماعت اول وقت ، علاقه وافر به روضه امام حسین (ع) ،زهد و ساده زیستی و ...سپری کرد.ایشان همچنین سالهای متمادی به عنوان نماینده حضرت  آیت ا... العظمی سیستانی مسئولیت رسیدگی به حساب سال و وجوهات شرعی مراجعین و تقسیم شهریه دفتر معظم له را در بین طلاب و روحانیون محترم شهرستان های کاشمر و خلیل آباد و بردسکن را برعهده داشت.

نکته قابل ذکر اینکه :شاید به لحاظ زندگی ساده طلبگی و عدم تمکن مالی ایشان نمی توانست مستقیما در کارهای عام المنفعه کار زیادی را انجام دهد ولی با ارشاد مردم و هدایت آنها به سمت کارهای خیر نقش موثری را ایفا می کرد و همین باعث شده که بسیاری از مردم کاشمر هنوز یاد و خاطره ایشان را از یاد نبرند.

به هر حال ایشان بعد از عمری تلاش و کوشش در جهت ترویج شریعت دین مبین اسلام سر انجام در بامداد روز  جمعه10/2/1389 در حالی که وضو گرفته وبرای اقامه نماز آماده می شد به علت ایست قلبی در روی سجاده نماز دعوت حق را لبیک گفته و به دیدار معبود شتافت .جنازه ایشان  با عزت و احترام تشییع و وبنا به وصیت خود آن مرحوم در زادگاهش روستای فروتقه به خاک سپرده شد .

روحش شاد و یادش گرامی

گردآورنده :محمود موذن

پاییز1392 -کاشمر