روحانی شهید محمد بهبودی در سال 1336 ، در روستای  باب الحکم شهرستان بردسکن چشم به جهان گشود. پدر بزرگوارش از راه کشاورزی و لحاف دوزی امرار معاش می کرد و به نماز و روزه و مسائل دینی و قرآنی اهتمام خاصی داشت . محمد ، دوران ابتدایی را در دبستان در زادگاهش سپری نمود و از شاگردان ممتاز مدرسه به شمار می آمد . معلمان او از اخلاق خوب و وضعیت درسی او راضی بودند.

ایشان در سن 13سالگی (تقریبا سال 1349) به توصیه و تشویق شهید آیت الله سعیدی به حوزه ی علمیه ی دانش در شهر کاشمر گام نهاد و فصل جدیدی را از زندگی آغاز نمود . دوره ی مقدماتی علوم دینی را در حوزه ی علمیه ی کاشمر و زیر نظر اساتیدی همچون شهید آیت الله سعیدی ، سپری نمود، و سپس به توصیه ی مرحوم آیت الله مشکینی – که توسط ساواک و ایادی رژیم دیکتاتور پهلوی به کاشمر تبعید شده بودند – همراه سیزده نفر از طلاب مدرسه ی دانش به حوزه ی علمیه ی قم عزیمت نمود. در حوزه ی علمیه ی قم ، در مدرسه ی حجتیه مشغول تحصیل علوم حوزوی شد .

ایشان از طلاب انقلابی و پر تلاش بود و ایام تبلیغ و نیز سه ماه تابستان که دروس حوزوی تعطیل بود ، در روستای محل تولد و روستاهای اطراف برای نوجوانان و جوانان کلاس قرآنی می گذاشت و تمامی اهالی روستا ازکلاس های قرآنی و احکام ایشان بهره مند می شدند و از سخنرانی های انقلابی ایشان خط می گرفتند .

انقلاب اسلامی که با شرکت تمامی اقشار مردم از تمامی شهرها و روستاها ، اعتراض خود را علیه رژیم دیکتاتوری پهلوی آغاز کرد ، موجب ترس و وحشت عمال رژیم شد، به گونه ای که هر کجا جمعیتی در اعتراض به حکومت بر می خاستند ، پاسخ آنان را با گلوله می دادند و گمان می کردند که اندیشه ی اسلامی و مکتبی مردم را می توان با شرارت و جنایت از بین برد، به ویژه با وجود روحانیتی که در طول تاریخ مبارزات چشمگیری علیه دیکتاتوری داشته است و شهدای زیادی را تقدیم مکتب و انقلاب نموده است .

روحانی شهید محمد بهبودی یکی از طلاب وفادار به امام و انقلاب بود و تعهدی وافر نسبت به اسلام و در پیروزی انقلاب اسلامی و بیداری مردم کاشمر نقشی کلیدی و اساسی داشت . ایشان در دوران انقلاب ، در امر توزیع اعلامیه های امام و نشریات افشا گرانه، کوششی طاقت فرسا داشت و از کادر اصلی انقلابیون کاشمر به حساب می آمد.بیشتر برای پخش اعلامیه های امام خمینی رحمه اله کتابخانه ای تاسیس کرده و به این بهانه ، اعلامیه ها و نوارهای امام را بین مردم توزیع می کرده است . به همین دلیل و به جهت سخنرانی های افشا گرانه علیه رژیم ستم شاهی ، توسط ساواک دستگیر و چند ماه در زندان های مخوف رژیم به شدت شکنجه شد، ولی هیچ گاه از ادامه ی راه باز نماند . این شهید بزرگوار مدتی را از محضر مرحوم آیت الله مشکینی استفاده نمود و در شهرستان کاشمر مردم را برای ورود امام امت به میهن اسلامی آماده می کرد .

او سرانجام پس از سال ها مجاهدت در راه تحقق انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی در جریان پایین کشیدن مجسمه ی شاه خائن ، توسط ساواک و ایادی رژیم ستم شاهی به گلوله بسته شد .یعنی در روز 1357/09/17در خیابان قائم مورد اصابت گلوله دژخیمان رژیم پهلوی قرار گرفت و بعد از سه روز به دلیل عدم مداوای ایشان در کاشمر در ظهر عاشورای سال 57   ،1357/09/20  در بیمارستان شهرستان تربت حیدریه  به فیض شهادت نائل آمدند. آیت الله سعیدی بر پیکر مبارک او ، نماز خواندند و پیکر آغشته به خونش در جوار مرقد شهید آیت الله مدرس به خاک سپرده شد.

جمع آوری : انجمن تاریخ شفاهی ترشیز

دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی کاشمر

شادی روحش صلوات